fbpx
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

Tym razem w okienka naszych ekranów puka klasa 1 LODg, co che nam przekazać? Zobaczcie sami...

To jest właśnie ten czas. Zapytacie na co? Na poszerzenie swojej wiedzy i umiejętności kulinarnych. My uczniowie 2C, klasy biologiczno-chemicznej doskonale wiemy, że podczas przygotowywania posiłków zachodzi wiele zjawisk chemicznych. Chemia i szeroko rozumiane gotowanie mają ze sobą bardzo dużo wspólnego.

Czy zastanawialiście się kiedykolwiek:
- Co się dzieje podczas pieczenia chleba? (Drożdże powodują rozkład cukrów np. glukozy na CO2 i H2O czyli zachodzi fermentacja alkoholowa. Powstający CO2 powoduje spulchnienie ciasta)
- Co to jest majonez i jak powstaje? (Majonez to emulsja czyli mieszanina dwóch nierozpuszczających się w sobie cieczy, z których jedna jest rozproszona w drugiej w postaci małych kropelek. Sporządza się go, dodając do żółtek jaj kurzych olej z wodnym roztworem octu lub soku cytryny. Zawarta w jajkach lecytyna zapobiega rozwarstwianiu się majonezu).

Jednym słowem, chemia. Znajomość właściwości kwasów, zasad czy soli oraz świadomość, w jaki sposób reagują ze sobą poszczególne substancje pozwala nam stworzyć naprawdę pyszne dania.

Zbliża się Wielkanoc, dlatego chcemy Wam zaproponować świąteczne, ale co najważniejsze zdrowe jedzenie.

Życzymy smacznego - 2C 


Wegańskie babeczki bez cukru

Ilość to 8 sztuk. Wartość odżywcza i wymienniki 1 babeczki:kcal=207,25, węglowodany=27,25g, błonnik=1,99g, białko=4,32, tłuszcz=9,93g,  suma wymienników (WM)=3,59, w tym procent WBT=30                                    

miara szklanki= 200ml

Składniki:

  1. 1/3 szklanki (65ml) oleju
  2. 1 i 3/4 (200g) szklanki mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  3. 1/2 szklanki (100ml) napoju roślinnego (np. sojowego, migdałowego)
  4. 1 łyżka kakao + 1 łyżka wody
  5. 1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
  6. 1/2 szklanki (110ml) soku jabłkowego/ mleka
  7. 1/4 szklanki (50g) ksylitolu lub erytrytolu
  8. 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  9. 1/2 łyżeczki sody oczyszczonej

Polewa:

  • 2 paski czekolady gorzkiej bez cukru (20g)
  • kilka łyżek mleczka kokosowego lub napoju roślinnego
  • 3-4 suszone morele

Wykonanie:

  1. Wymieszaj mokre składniki.
  2. Mąkę przesiej z proszkiem do pieczenia i sodą, dodaj ksylitol – wymieszaj.
  3. Połącz mokre składniki z suchymi i wymieszaj.
  4. 2/3 ciasta przelej do foremek wysmarowanych olejem.
  5. Pozostałą część ciasta wymieszaj z kakao oraz wodą.
  6. Ciemne ciasto przełóż na jasne.
  7. Foremki z ciastem wstawić do piekarnika rozgrzanego do 180 st C. Ustaw program pieczenia góra-dół, włącz termoobieg.
  8. Piecz ok 25-30 minut lub do suchego patyczka.
  9. Czekoladę rozpuść w kąpieli wodnej z dodatkiem mleczka kokosowego lub napoju roślinnego.

Babeczki po studzeniu polej czekoladą, udekoruj pokrojonymi morelami.


Żurek opcja wegetariańska i z mięsem

Składniki :

- 1 butelka zakwasu na żur (około 800ml)
- 3 liście laurowe
- 5 ziarenek ziela angielskiego
- 4 cebule
- 3 ząbki czosnku
- 80 g ziemniaków
- 50 ml masła klarowanego czyli ghee
- 300 g tofu
- szczypta soli morskiej
- szczypta pieprzu czarnego
- szczypta majeranku
- szczypta lubczyku
- szczypta papryki wędzonej
- 4-6 jajek

Sposób przygotowania :

Cebulę drobno pokroić i podsmażyć na maśle ghee. W garnku z wodą gotować cebulę, liść laurowy, ziele angielskie i ziemniaki pokrojone w kostkę. Następnie do zupy dodać zakwas, gotować około 30 minut. Do żurku można też dodać jogurt/śmietanę (np. roślinną). Dodać resztę przypraw. Dodać tofu pokrojone w kostkę. Ugotować jajka i podawać razem z zupą. Na wierzch dodać można jeszcze chrzan.


Chłodnik z buraków z jajem

Składniki :

- 1 l jogurtu roślinnego ( np. ryżowo-kokosowy )
- 500 g buraków
- 1 ogórek
- 1 pęczek rzodkiewki
- 3 jajka
- 2 łyżki posiekanego szczypiorku
- 2 łyżki koperku
- 2 łyżki natki pietruszki
- szczypta soli
- szczypta pieprzu
- szczypta cukru
- sok z połowy cytryny

 Sposób przygotowania :

Umyć buraki i ugotować w wodzie. Gotowane buraki wyjąć i pozostawić do przestudzenia. Następnie do przestudzonego wywaru pozostałego z gotowania buraków dodać przyprawy, jogurt roślinny i sok z cytryny. Pokroić ogórka, rzodkiew i buraki ( gdy już wystygły ) w słupki. Dodać warzywa do zupy. Ugotować jajka na twardo i dodać z zupą.

Kochana Rodzino Szkoły Szczepanika,
pracując, ucząc się, wykonując codzienne domowe, rutynowe obowiązki zbliżamy się do Świąt Wielkanocnych. W tym roku będą nietypowe i inne od tych, które zwykliśmy przeżywać. Przyzwyczajeni byliśmy do utrwalonej przez pokolenia obrzędowości. Szczerze polecam Rekolekcje Wielkopostne przygotowane przez Nauczycieli i Uczniów na czele z Księdzem Danielem Świątkiem. Dla nas wszystkich są bezcenną lekcją. Dla tych, dla których razem z wiosną odradza się nowe życie, i dla tych, którzy czekają na moment zwycięstwa życia nad śmiercią. Wszyscy potrzebujemy wiary i nadziei, że będzie dobrze.
Pozdrawiam Magdalena Siedlik - Dyrektor Szkoły.

W czwartek - 2 kwietnia 2020 r. odbędą się zebrania on-line z rodzicami uczniów wszystkich klas Liceum oraz Technikum Szkoły Szczepanika. Zebrania odbędą się w godzinach 15.00 - 17.00. Szczegóły dotyczące sposobu i przebiegu zebrań zostaną ustalone i podane na dzienniku elektronicznym przez Wychowawców klas. Rodzice oraz uczniowie proszeni są o wzajemne wsparcie w kontakcie  z Wychowawcami klas, szczególnie przy wykorzystaniu technik teleinformatycznych.

Jeśli nie macie pomysłu na to, co można robić w domu, żeby się nie nudzić,  jeżeli już uprzątnęliście swoje szafy z ubraniami, obejrzeliście zaległe filmy i seriale, nauczyliście się tiktokowych układów ;)  to może czas podszkolić się kulinarnie?

Jeżeli nawet kuchnia nie jest waszym królestwem oto przepis na ciasto, które zrobicie bez wysiłku. Przygotowuje się je wyjątkowo łatwo, składniki znajdą się w każdym domu, a efekt jest przepyszny.

Proste ciasto marchewkowe - przepis

Składniki (wszystkie w temperaturze pokojowej):

  • 2 jajka
  • 200 g drobnego cukru
  • 1/2 łyżeczki aromatu waniliowego
  • 150 ml oleju
  • 200 g mąki
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • łyżeczka sody
  • łyżeczka cynamonu
  • szczypta soli
  • 200 g marchewki startej na małych oczkach
  • 50 g posiekanych orzechów włoskich
  • 50 g wiórków kokosowych

Sposób przygotowania:

  1. Jajka ucieramy z cukrem, aż do uzyskania jasnej i puszystej masy. następnie dodajemy aromat waniliowy i olej w kilku turach. Cały czas miksujemy.
  2. W międzyczasie do osobnej miski przesiewamy mąkę, proszek do pieczenia, sodę, cynamon i sól. Dodajemy je w dwóch turach do ciasta i miksujemy do połączenia składników.
  3. Na koniec dodajemy marchewkę, orzechy i wiórki. Mieszamy.
  4. Blaszkę o wymiarach 20 x 30 cm wyściełamy papierem do pieczenia, a piekarnik nastawiamy na 170 stopni.
  5. Ciasto przekładamy na blaszkę i wyrównujemy. Pieczemy przez 30-40 minut, do suchego patyczka. Po tym czasie wyciągamy z piekarnika i studzimy.

Wystudzone ciasto można przekroić na dwa blaty i przełożyć kremem złożonym z 300 g serka mascarpone oraz 1/4 szklanki cukru pudru. Można dodać także łyżkę masła orzechowego. Jeśli zrobicie go więcej, możecie pokryć nim także wierzch ciasta, a całość posypać posiekanymi orzechami lub wiórkami kokosowymi.

Przesyłam kilka adresów wirtualnych książek kulinarnych. Niech będą inspiracją do poszukiwań i poznawania nowych smaków. Pozdrawiam Marta Podleśna

http://www.pysznie.pl/

https://www.e-ksiazkakucharska.pl/

https://wydawnictwowam.pl/sites/default/files/63048_skrot_0.pdf

https://smaker.pl/ksiazka-kucharska-pdf,276433.html

https://www.download.p4c.philips.com/files/h/hd3037_70/hd3037_70_rbl_pol.pdf

https://uwielbiam.pl/ksiazki-kucharskie

https://haps.pl/Haps/0,167689.html?tag=ciasto#TRNavSST

Witajcie, niestety aktualna sytuacja nie pozwala zorganizować nam seansu filmowego, ale to nie znaczy, że przestaliśmy działać. My nigdy nie zwalniamy tempa!
Postanowiliśmy przygotować dla was propozycję kilku ciekawych i godnych przez nas polecenia filmów i w tym celu stworzyliśmy specjalny serwis: https://sites.google.com/view/udkf-zsoit/strona-główna . Serdecznie zapraszamy!
Wiemy, że obecna sytuacja jest trudna dla wszystkich, ale chyba lepiej w wolnym czasie obejrzeć ciekawy film w domu, niż wyjść i narazić bezpieczeństwo swoje i swoich najbliższych. Tak, więc zrób coś dla siebie i swojego wypoczynku! Uruchom laptop, komputer bądź tablet i oglądaj. Może dowiesz się czegoś nowego, może zmieni się twój punkt widzenia na pewne sprawy? Kto wie?..
Życzymy dużo zdrowia i miłego oglądania!
Uczniowski Dyskusyjny Klub Filmowy i 2TF.

Koronawirus nam przeszkodził w zaprezentowaniu tego projektu naszym młodszym kolegom, ale nie uniemożliwił; dlatego robimy to Online. W ramach przedsięwzięcia zastanawialiśmy się : Co dają nam konkretne  emocje a co zabierają? Wszyscy wiemy, że bez nich nie da się żyć; są źródłem energii. Emocje pozwalają tworzyć relacje, poruszają nas, popychają do działania ale też mogą paraliżować, gdy wyprowadzają z równowagi. Wiele osób cierpi z powodu swoich emocji np. swojej oziębłości lub złości, która sprowadza na manowce. Z drugiej strony, z kimś kto nie uzewnętrznia emocji trudno nawiązać kontakt. Dlatego powinniśmy je dopuszczać do głosu i  świadomie na nie reagować. Nie powinniśmy pozwalać, aby nami zawładnęły ale poznawać je, prawidłowo z nimi postępować i świadomie na nie reagować. Będzie to możliwe  wyłącznie wtedy, gdy będziemy je obserwowali i starali się zrozumieć; nawiążemy z nimi dialog i temu służy nasze przedsięwzięcie, w które zaangażowali się: W. Białek, A. Mróz, G. Igielska, K. Niewola, A. Rozkuszka, W. Gawlik, J. Książek, S. Motyka, K. Kłapczuk, N. Firlit, M. Łątka, A. Kotwa, K. Szypułaka, M. Lis, K. Kurczab.  Zapraszamy…
Opiekunem przedsięwzięcia była Pani Magdalena Zabiega

Prezentacja cz. 1
Prezentacja cz. 2
Prezentacja cz. 3

W imieniu pracowników SPPT informujemy o możliwości korzystania z ofert Poradni także w warunkach kwarantanny i stanu epidemii. Formy pomocy zostały dostosowane do sytuacji w jakiej się znajdujemy. Z oferty poradni mogą korzystać wszyscy uczniowie tarnowskich szkół, rodzice i  nauczyciele w formie on-line tj. telefonicznie, e-mail, Skype. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej http://www.sppt.tarnow.pl/ 

Zielony - to kolor budzącej się do życia o tej porze roku przyrody. To kolor natury, energii i zdrowia. I właśnie zdrowie mając na uwadze,zachęcamy Was, by w chwili wolnego czasu między nauką, a świątecznymi porządkami przyrządzić sobie odżywczy, zielony koktajl. Oto przykładowe składniki: awokado, banan, szpinak, sok z limonki, kiwi, sok z brzozy. Wszystko razem blendujemy. Proporcje zależne są od indywidualnych preferencji smakowych. Wartości odżywcze i lecznicze poszczególnych składników:
  • awokado - ze względu na obecność zdrowych tłuszczów nazywane jest  "masłem bogów"
  • szpinak - zawiera potas, kwas foliowy, magnez, błonnik
  • banan - bogactwo potasu, fosforu i witamin A, C, E, K
  • limonka - zawiera flawonoidy, które wykazują działanie przeciwnowotworowe, działa odkwaszająco na organizm
  • kiwi - skarbnica potasu, magnezu, cynku i witaminy C
  • sok z brzozy - posiada bardzo dużo wartości odżywczych, które wspomagają pracę układu krążenia, układu nerwowego, pokarmowego i moczowego
 
Życzymy smacznego!
#zostajemywdomu klasa IIILOC

Kolejne propozycje na czas "koronaferii" tym razem od klasy psychologicznej, zobaczcie sami...

Moi drodzy. Ponieważ wszyscy jesteśmy zmuszeni do pozostania w domu, przygotowałam dla Was krótki przewodnik po najciekawszych miejscach, które zapewniają dostęp do e-booków i książek   w innej formie.

Gdzie warto zajrzeć? W internecie nie brakuje miejsc z darmowymi lekturami – nie tylko klasyków. Poniżej znajdują się najciekawsze i najbogatsze z nich:

  1. Polona

Polona to największa polska – i jedna z największych w Europie – biblioteka cyfrowa, w której udostępniane są zdigitalizowane książki, czasopisma, grafiki, mapy, muzykalia, druki ulotne oraz rękopisy pochodzące ze zbiorów Biblioteki Narodowej oraz instytucji współpracujących.

Obecnie znaleźć tu można ponad 3 miliony obiektów cyfrowych, książek, czasopism, rękopisów, starodruków, map, rysunków, grafik, fotografii, pocztówek, nut i druków ulotnych.

https://polona.pl/

  1. Wolne Lektury

Wolne Lektury to biblioteka internetowa czynna 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, której zasoby dostępne są całkowicie za darmo. W jej zbiorach znajduje się 5571 utworów, w tym wiele lektur szkolnych zalecanych do użytku przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, które trafiły już do domeny publicznej. Wszystkie dzieła są odpowiednio opracowane - opatrzone przypisami, motywami                i udostępnione w kilku formatach - HTML , TXT , PDF, EPUB, MOBI, FB2. W bibliotece znajduje się również kilkaset audiobooków, czytanych przez takich aktorów jak: Danuta Stenka, Jan Peszek czy Andrzej Chyra. Można ich słuchać w formatach MP3 i Ogg Vorbis. Audiobooki są również dostępne         w formacie DAISY dostosowanym do potrzeb osób słabowidzących, niewidomych oraz osób mających trudności z czytaniem.

Na stronie Wolnych Lektur znajdziemy nie tylko klasykę literatury polskiej i światowej – w ostatnim czasie pojawiło się tam dużo utworów literatury najnowszej (od Marcina Sendeckiego, przez Dominika Bielickiego, po Łukasza Orbitowskiego).

https://wolnelektury.pl/

  1. Wikiźródła

Wikiźródła to wielka baza tekstów dostępnych w domenie publicznej. Znajdziemy tu jednak sporo mniej znanych utworów – nie tylko powieści, ale także poezję, publicystykę czy ważne dokumenty sprzed lat.

Cechą charakterystyczną Wikiźródeł jest wierność oryginalnemu wydaniu.

Od kilku lat książki z Wikiźródeł można już pobierać jako EPUB i MOBI.

https://pl.wikisource.org/wiki/Wiki%C5%BAr%C3%B3d%C5%82a:Strona_g%C5%82%C3%B3wna

  1. Bookini

Bookini odwiedzaliśmy w poszukiwaniu klasyki, zanim Wolne Lektury wprowadziły formaty czytnikowe. Serwis zawiera około 2700 książek skonwertowanych na podstawie zasobów Polskiej Biblioteki Internetowej, wciąż sporo z nich dostępnych jest tylko tutaj.

http://bookini.pl/

  1. Chmura Czytania

Chmura Czytania to portal prowadzony przez fundację Festina Lente. Znajdziemy tu głównie klasykę literatury, choć w innych opracowaniach niż te z Wolnych Lektur czy polskich księgarni. Książki dostępne są w formacie PDF.

http://www.chmuraczytania.pl/

  1. Fantastyka Polska

FantastykaPolska.pl to kilkaset opowiadań, noweli i powieści z gatunków science fiction, fantasy czy horroru autorstwa polskich prozaików współczesnych. Większość była publikowana na łamach czasopism.

Bochiński, Dębski, Drzewiński, Hałas, Inglot, Jabłoński, Juraszek, Kain, Łukowska, Mortka, Orbitowski, Pawlak, Popik, Sawicki, Szmidt, Żak, Żytowiecki – to tylko niektórzy z autorów, których znajdziemy     w tym serwisie.

Do pobierania wymagane jest założenie konta, ale nie wiąże się to z żadnymi zobowiązaniami.

http://www.bazaebokow.robertjszmidt.pl/

  1. Biblioteki cyfrowe w Polsce

Bibliotek cyfrowych w Polsce – poza wspomnianą Poloną i Wolnymi Lekturami – jest bardzo wiele. Ich wyczerpujące zestawienie przygotowało Lustro Biblioteki. Można je znaleźć pod tym adresem:

http://lustrobiblioteki.pl/biblioteki-cyfrowe-polsce/

Miłego przeglądania.  Marta Podleśna

Jak co roku w marcu, uczniowie klas II i III TR przygotowywali kartki wielkanocne. Kartki motywami tematycznie nawiązują do symboli i tradycji Świąt Wielkanocnych. Idea kartek zrodziła się w XX w. dzięki rozwojowi poligrafii i mimo rozpowszechnienia poczty elektronicznej, nadal cieszą się ogromną popularnością. Dzięki nim można przekazać najbliższym i znajomym wiele pozytywnych emocji.

Zapraszamy wszystkich uczniów naszej szkoły na kolejną edycję konkursu „FOTOGRAFIA MIESIĄCA” na miesiąc marzec-kwieciń. Tym razem tematem jest: „Codzienność w czasach epidemii”.
Jednocześnie informujemy, że aby zakwalifikować swoją pracę i uzyskać punkty należy przygotować ją w formie elektronicznej do wysyłki logując się na skrzynkę Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. i wysłać anonimowo na Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz zdać w formie papierowej do sekretariatu prawdopodobnie w  kwietniu lecz datę podamy w osobnym artykule.
Życzymy kreatywnego spojrzenia wink

W dniu 11 marca 2020 r. komisja w składzie: Pani Dyrektor Magdalena Siedlik, Pan Wicedyrektor Artur Morys, Pan Patrycjusz Gąsiorek oraz Pan Adrian Dzierwa oceniła prace konkursowe i wyłoniła zwycięzców. W temacie „Moja ulica” uczestnicy konkursu wychodzili poza ramy i schematy tworząc prace bardziej ciekawe i inspirujące. Przypominamy, że tylko pierwsze miejsce gwarantuje przyznanie oceny cząstkowej – „bardzo dobrej” w danym miesiącu. Zwycięzcom i wyróżnionym serdecznie gratulujemy.

  • Galeria prac konkursowych o temacie „Moja ulica”- tutaj
  • Całkowita ilość punktów ze wszystkich miesięcy - tutaj

Nagrodzone zdjęcia:

 

I miejsce – Paulina Bąk, kl. III TF


 

II miejsce – Ilona Kubat, kl. II TF



III miejsce ex aequo – Beata Misiaszek, kl. I TFp


 

 III miejsce ex aequo – Joanna Golec, kl. III TF


III miejsce ex aequo – Klaudia Kucharzyk, kl. II TF

 W dniu 11.03.2020r. komisja w składzie:

Pani Dyrektor Magdalena Siedlik, Pan Patrycjusz Gąsiorek, Pan Adrian Dzierwa, Pan Andrzej Tylko oceniła prace konkursowe i wyłoniła zwycięzców oraz wyróżnionych. Pierwsze trzy przyznane miejsca z każdej klasy biorą udział w corocznym międzynarodowym konkursie „FOTOGRAFIE 2020”. Przypominamy, iż dla laureatów pierwszych miejsc z każdej klasy i każdego tematu przewidziane są atrakcyjne nagrody rzeczowe, które zostaną wręczone podczas gali na zakończenie roku szkolnego 2019/2020.

Lista zwycięzców oraz osób wyróżnionych zakwalifikowana do drugiego etapu konkursu „FOTOGRAFIE 2020”:

Klasa I TF - temat „Dowolny temat”

Miejsce:

 1) Jakub Wojciech Kania,

 2) Wiktoria Łach,

 3) Amelia Michalska.

I miejsce II miejsce III miejsce


Klasa I TF – temat „Cienie”

Miejsce:

 1) Beata Misiaszek,

 2) Sylwia Kubis,

 3) Jakub Wojciech Kania.

I miejsce II miejsce III miejsce

 

Klasa II TF – temat „Gra z perspektywą”

Miejsce:

 1) Emilia Czarnik,

 2) Filip Dębosz,

 3) Klaudia Tupek.

I miejsce II miejsce III miejsce

 

Klasa II TF - temat „Złota godzina"

Miejsce:

 1) Filip Dębosz,

 2) Klaudia Forgiel,

 3) Jakub Stepek - ex aequo

 3) Klaudia Tupek - ex aequo.

       

I miejsce II miejsce III miejsce III miejsce

 

Klasa III TF – temat „Studium ciała człowieka”

Miejsce:

 1) Katarzyna Biel,

 2) Joanna Golec,

 3) Aleksandra Łabuz.

I miejsce II miejsce III miejsce

 

Klasa III TF – temat „Fotografia nocna"

Miejsce:

 1) Paulina Bąk,

 2) Oliwia Kantor

 

 

 

I miejsce II miejsce  

 

 

 

Klasa IV TF – temat "Człowiek"

Miejsce:

 1) Kacper Duda,

 2) Sara Czyż

 3) Aleksandra Przetak.

I miejsce I miejsce I miejsce II miejsce III miejsce

 

Klasa IV TF – temat „BRENIZER PHOTO - specjalna technika fotografii”

Miejsce:

 1) Zuzanna Sitarz

 

 

 

 

I miejsce    

 

 

 

Za zwycięzców trzymamy kciuki w dalszym etapie!

Wszystkim laureatom i  uczestnikom serdecznie dziękujemy i gratulujemy, życząc dalszych sukcesów w poszukiwaniu foto-inspiracji!

Aktualna decyzja organizatora ws. KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO FOTOGRAFIE 2020:
„Biorąc pod uwagę okoliczności pandemii, konkurs FOTOGRAFIE 2020 decyzją organizatora – szkoły w Vizovicach - Czechy zostaje zawieszony do odwołania.”

Ilu z Was, udało się wczoraj zrobić wszystko, co zamierzaliście? Ile osób, miało dziś wysłać odrobione zadania nauczycielom ale wczoraj włączyło fb i przepadło na kilka godzin? Jak długo można tak funkcjonować? Jeśli odkładam wszystko na ostatnią chwilę, to mogę to zrobić miernie, dodatkowo w towarzystwie „potwora paniki”. Powtarzając za Gandhim przypomnę, że Twoje działania, tworzą  Twoje nawyki, Twoje nawyki tworzą Twoje wartości, a wartości ostatecznie tworzą Twoje przeznaczenie. Zawsze ponosimy koszty naszych wyborów! Jeśli nie wyznaczamy celów, to nie panujemy nad życiem. Dlatego tak ważne jest, abyś zadbał o to, by mądrze wykorzystać dany czas, bo to kreuje twoją przyszłość. Czas zainwestowany teraz, to pieniądz odłożony w przyszłości.

Poniżej zamieszczam kilka ciekawych propozycji dotyczących mądrego zarządzania czasem, skutecznego działania i pokonywania prokrastynacji (odwlekania na później).                       
Zapraszam do refleksji i działania. M. Zabiega



Tarnowski Junior Biznesu to konkurs skierowany do młodzieży kreatywnej i przedsiębiorczej,  a więc uczniów Szkoły Szczepanika. Podejmując to wyzwanie rokrocznie bierzemy w nim udział. Celem Konkursu jest edukacja przedsiębiorczości oraz kształtowanie postaw pro-biznesowych i innowacyjnych. Biznesplan firmy powinien uwzględniać uwarunkowania i atuty jakie daje lokalny, tarnowski rynek.

W tym roku do konkursu zgłosiło się 7 uczniów z własnym pomysłem na biznes. Szkolny Koordynator projektu pani Agnieszka Tracz powołała jury i przeprowadziła eliminacje szkolne. Podczas tego etapu uczestnicy mieli za zadanie przedstawić i przekonać do swojego projektu szkolną komisję konkursową, w składzie: Pani Dyrektor Magdalena Siedlik, Pan Wicedyrektor Sławomir Sus, Pani Lucyna Łępa, Pan Patrycjusz Gąsiorek, Pani Agnieszka Tracz i Kacper Kozioł.

Wszystkie projekty były bardzo ciekawe i warte uwagi oraz zaprezentowania na szerszym forum. Jury jednak wybrało 3 najlepsze projekty, które będą reprezentować szkołę  w finale konkursu.

 Zwycięzcy etapu szkolnego:

- Kinga Czochara z klasy II TR temat projektu: BeeCity Tarnów

- Ewelina Dziurawiec z klasy II LOB, temat projektu: Gym Energy

- Kinga Korpacka z klasy III TR, temat: SamBar – twórz sam.

 

Trzymamy kciuki za uczniów w dalszym etapie konkursu.

Dalszy etap konkursu zostanie wznowiony po ustabilizowaniu się sytuacji epidemiologicznej.

Siedzisz w domu? Nie możesz wyjść? Mamy dla Ciebie idealne rozwiązanie:
Instrukcja wykonania maseczki ochronnej "domowym" sposobem!

Moi drodzy, wiemy już, że wydłuży się okres, podczas którego zamknięte będą szkoły. Nadmiar wolnego czasu możecie wykorzystać nie tylko na rozmowy z bliskimi, zaległe seriale i filmy na Netflixie, ale także, a może przede wszystkim, na czytanie książek. Czytajcie dla własnej przyjemności i korzyści. Przygotowałam dla was kilka książkowych rekomendacji.

Bestsellerowa saga „Millenium” Stiega Larssona i Davida Lagercrantza – to seria sześciu świetnie napisanych powieści kryminalnych, z trzymającą w napięciu fabułą, z dobrą intrygą i fascynującymi postaciami.

Zabójstwo na cztery ręce, czyli klasyczna powieść kryminalna o wdowie, zakonnicy i psie (z kulinarnym podtekstem) Karoliny Morawieckiej -  zabawna, napisana z polotem, fajnym poczuciem humoru historyjka detektywistyczna, lekka, bez zbędnego okrucieństwa, agresji, psychopatów czy seryjnych morderców. Powieść obowiązkowa dla miłośników kryminałów retro.

Ludzie potrafią latać. Antologia radosnych opowiadań - dziesięć historii, czasem nieprawdopodobnych i szalonych, czasem na pozór zupełnie zwyczajnych, które udowadniają, że życie to coś naprawdę wyjątkowego, a każdą porażkę da się przekuć w początek czegoś pozytywnego. Jeżeli lubicie opowieści, które  inspirują optymistycznym przesłaniem i wywołują szczery uśmiech sięgnijcie po tę książkę

Małe kobietki – pełna humoru i ciepła powieść XIX wiecznej amerykańskiej pisarki Louisy May Alcott. Opowieść o czterech siostrach, Meg, Jo, Beth i Amy , które mimo trwającej wojny secesyjnej, nieobecności ojca i wielu trudności dzielą się z innymi entuzjazmem i miłością do życia.

Pokój motyli Lucindy Riley - piękna i nostalgiczna saga rodzinna, pełna dramatycznych sekretów z przeszłości, której akcja rozgrywa się w malowniczym nadmorskim miasteczku Southwold.

Macie czas? Czytajcie! Dla uspokojenia, dla rozwoju emocjonalnego oraz dla odbycia najwspanialszych podróży pozostając we własnych czterech ścianach!

Pozdrawiam Marta Podleśna

To my, klasa IITPM na zajęciach poznałyśmy technikę artystyczną, która może stać się kreatywnym sposobem na spędzanie jesiennych wieczorów, niesamowicie oryginalną dekoracją ścian a nawet nowym hobby. Mamy tu na myśli bardzo popularną ostatnimi czasy sztukę STRING ART. String art to technika wyplatania różnych obrazków z kolorowej włóczki, muliny lub nici na drewnie. Kontury wyplatanych wzorów najpierw „nanosi” się rysując konkretny wzór, a następnie wbija się  w kontur gwoździe, które stają się „stelażem” dzieła. Dzięki tej technice możemy w prosty sposób wykonać niezwykle, unikalne ozdoby do domu, biura lub po prostu zrobić komuś oryginalny i spersonalizowany prezent od serca. Zobaczcie sami nasze efekty… zapraszamy do galerii i na warsztaty w pracowni krawieckiej, by obejrzeć prace.

Dziękujemy p. B. Łakoma za przygotowanie z klasą TM podobrazi do string art

Drodzy Uczniowie, przyszło nam uczyć się i pracować w bardzo nietypowych i trudnych warunkach. Dopóki my i nasi bliscy jesteśmy zdrowi i mamy możliwość pracy, dopóty czujemy się względnie bezpiecznie. Wśród nas jest jednak wiele osób, które dotknęło nie tylko zagrożenie epidemiczne, lecz także poważne problemy ekonomiczne. Mamy ograniczone możliwości pomocy, ale czasem ważniejsze jest poczucie wsparcia i dobre słowo.

                Szkoła to nie tylko nauka, ale także wychowanie, opieka, empatia, poczucie wspólnoty… Mimo, że pracujemy obecnie bez wchodzenia w bezpośrednie  relacje, ciągle, nawet na odległość tworzymy Szkołę Szczepanika. Koronawirus niestety nas dzieli, ale ciągle możemy się integrować  pomagając innym. Propozycja dla chętnych: by klasy, zgodnie ze swoją dodatkową ofertą kształcenia zrobiły coś dobrego,  choćby symbolicznego dla innych. Chętni z:

  • Klas medialnych - mogą przygotować nietuzinkowe, szczere i piękne podziękowania dla całego personelu medycznego, który najbardziej naraża zdrowie i życie dla ratowania innych.
  • Klas psychologicznych - może zaproponują różne formy wsparcia rodzin, współmieszkańców, którzy znaleźli się w nietypowej sytuacji, będąc razem cały czas. Niech to będzie okazja by zaproponować ciekawe formy spędzania wspólnie czasu. To miejsce na poradnictwo, wskazanie przydatnych linków, lektury, itp..
  • Klas z rozszerzoną ofertą opieki medycznej i dietetyki - z pewnością mają wiele pomysłów na przepisy kulinarne- zdrowe posiłki, może nawet pracochłonne, na które w codziennym zabieganiu nie mieliśmy często czasu.
  • Klas reklamy - mają umiejętności by opracować bardzo przekonujący plakat związany z profilaktyką koronawirusa, który wydrukujemy i będziemy rozpowszechniać,
  • Klas fotograficznych - mogą przygotować kartki świąteczne, w których wykorzystacie zdjęcia z samotnych, wiosennych spacerów.
  • Klas przemysłu mody - może podadzą nam szczegółową instrukcję, jak w warunkach domowych wykonać maseczki ochronne dla siebie i bliskich, biorąc pod uwagę deficyt tego towaru na rynku.
  • Klas technikum technologii drewna - może mają ciekawe pomysły na subtelną zmianę aranżacji wnętrz - swojego pokoju, pozostającą w naszym zasięgu.

Myślę, że początek kwietnia będzie dobrym czasem na przedstawienie Waszych pomysłów. Niech ta cała sytuacja będzie okazją do wykorzystania Waszych umiejętności w praktyce i dobrym celu.

Serdecznie pozdrawiam całą Rodzinę Szkoły Szczepanika, dbajcie o zdrowie. Życzę szybkiego powrotu do dawnej codziennej rutyny, niech wiosenne słońce napawa wszystkich optymizmem i pozwoli szybciej przezwyciężyć  epidemię.

 

 Magdalena Siedlik - Dyrektor Szkoły

Ogłoszona przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) pandemia choroby COVID-19 spowodowana wirusem SARS- CoV-2 to alert, który w praktyce oznacza, że poszczególne kraje podejmują bardzo restrykcyjne decyzje związane z wyjazdami obywateli i wjazdami na swoje terytorium, kwarantannami i wszelkimi zaleceniami sanitarno-epidemiologicznymi dotyczącymi całego społeczeństwa.
Zaistniała sytuacja skomplikowała życie każdego z nas. Wymusiła inne formy nauczania i uczenia się, spędzania wolnego czasu i wypoczynku. W obliczu tego zagrożenia apeluję do Was słowami Platona, abyście mie­li na uwadze, że "zdrowie jest najpierwszym darem…”.

Bezwzględnie stosujcie się do zaleceń sanitarno-epidemiologicznych:

  • nie wychodźcie z domu
  • nie spotykajcie się z osobami poddanymi kwarantannie, osobami, które mają objawy infekcji, osobami, które mogły mieć kontakt z ludźmi, u których istnieje podejrzenie zakażenia koronawirusem
  • przestrzegajcie zasad higieny, myjcie często ręce
  • wietrzcie mieszkania 
  • odżywiajcie się racjonalnie
  • nie zapominajcie o aktywności fizycznej, którą można wykonywać w domu.

 Miejmy świadomość odpowiedzialności za zdrowie swoje i najbliższych!

 Życzę zdrowia

#zostajewdomu M. Czyszczoń

Szanowni Rodzice! Drodzy Uczniowie!

Ministerstwo Edukacji Narodowej przedłużyło ograniczenie funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związane z zagrożeniem epidemiologicznym do 10 kwietnia 2020 r. Wszyscy wiemy, że nie jest to czas wolny. Nauka na odległość jest dziś koniecznością i stanowi dla nas wszystkich wyzwanie. Uwzględniając m.in.: równomierne obciążenie ucznia zajęciami w danym dniu, zróżnicowanie tych zajęć, możliwości psychofizyczne ucznia, czy aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń  i ich dostępności w domu, nie możemy zobowiązać uczniów, by równocześnie wszyscy uczestniczyli w zdalnych zajęciach. W związku z tym w najbliższych dniach nauczyciele przekażą Wam:
- informacje dotyczące sposobu i czasu prowadzenia zajęć,
- podadzą alternatywny dla e-dziennika (często zawodzi!) sposób/sposoby kontaktu,
- określą zasady, wg których będą sprawdzać wiadomości i umiejętności.
Czas, w którym jesteśmy, wymaga od nas wszystkich pełnej mobilizacji i współpracy dlatego dziękujemy wszystkim (rodzicom, uczniom, nauczycielom) za dotychczasowe wysiłki i aktywność wkładane w proces zdalnego nauczania.

Warto zobaczyć

Trochę historii...

Odwiedza nas 6 gości oraz 0 użytkowników.